Всеукраїнський загальнополітичний освітянський тижневик
|
||
Наближаючись до РіздваМи наближаємося до одного із самих радісних свят в історії християнства — Різдва Христового. Що ж ми святкуємо в цей день? Усі розуміють його по-різному. Одні дарують подарунки, інші накривають стіл, а треті йдуть у гості. І все це разом теж певна повага до свята. Людина, віддаляючись від суєтної роботи, міняючи атмосферу свого життя, уже перебуває на шляху відновлення і духовної трансформації. Але в церковній традиції час від Різдва Христового (7 січня) до Хрещення (Богоявлення) (19 січня) називається святками. У цей особливий період часу християнин покликаний до осмислення власного життя у світлі найбільшої події в історії людства — Пришестя у світ Христа Спасителя. Боговтілення Христа — початок християнства. Різдво Ісуса наповнює змістом наше життя. Минуле, сьогодення, майбутнє — буття людства перетворюються вірою і християнським досвідом. Життя Христа це не минуле, це не дитяча різдвяна історія для дітей, а реальна присутність Бога в сьогоденні. Час різдвяних святок — це час перетворення нашого соціуму, наповнення його новим радісним змістом і сенсом. Різдво Христове не можна звести тільки до сентиментального оповідання про Дитину в яслах, до маленького, миленького Іісуса. У Віфлеємі відбулася глобальна подія світової історії: Сам Бог прийшов до людини, освятив людське буття. І людство брало участь у цьому пришесті. Спасителя зустрічали Богородиця, Йосип, пастухи, волхви, що представляли увесь світ. У цій зустрічі брала участь вся природа. Звершилася славна таємниця: у цей світ увійшов Сам Бог. Звідси друге свято періоду святок — Хрещення (Богоявлення) (19 грудня). Христос з’явився людині, миру, всій світобудові. Коли Христос увійшов у води Йордану, Він і всю природу зробив частиною Свого Втілення. Це значить, що у водах Йордану Господь приймає на себе всі гріхи світу, страждає разом з кожною людиною і всі розчарування, трагедії людського існування. Він зсередини перетворює у радість. У Богоявленні (Хрещенні) — особливій темі періоду святок — ми бачимо Христа як Агнця Божого і святого пророка Іоанна Хрестителя, який вказує на Нього зі словами: «Се Агнець Божий, Котрий бере на Себе гріхи світу» (Ін. 1:29). Крізь віка, кожного року, у день Хрещення Господнього Православна Церква звершує великий чин освячення води. Через краплі святої води увесь всесвіт, природа, людське життя наповнюються благодаттю, силою, енергією й любов’ю Святої Трійці. «Свята Різдва Христового і Богоявлення виявляють нам, — за словами видного богослова протопресвітера Олександра Шмемана, — космічний вимір християнської віри». Рятуючи людину, Бог відновлює увесь світ. Свято Різдва і Богоявлення відкривають нам не тільки взаємини між Богом і людиною, але і преображають увесь світ. Нам відкривається нова благодатна перспектива, проекція християнської місії і дії. Це значить, що покликання християнина, як дитини Церкви не лише проповідувати особисте спасіння: «сповідайся, причащайся, будь слухняним, постуй, ходи в храм, і ти врятуєшся». Православні віруючі християни повинні активно впроваджувати цінності Православ’я і саме Христове Царство у всі сфери людської діяльності, творчості та соціальної мотивації, пам’ятати, що на кожній Божественній Літургії вони від імені всього світу, усього людства приносять Богові свої приношення: радощі, проблеми, натхнення, пошук сенсу життя, протиріччя і потрясіння. Християни свідчать, що Бог своєю силою може насправді все сумне перетворите на радість, все темне на світле, все руйнівне на цілісність. Бог хоче, щоб наш світ знову став реальною платформою відродження, оновлення і спілкування людини з Богом. Така радісна і смислотворча тема свята Різдва і Хрещення. протоієрей
Діонісій Мартишин, завідувач кафедри православної культури та теології МАУП, настоятель академічного храму дванадцяти апостолів |
||
© «ПЕРСОНАЛ ПЛЮС». Усі права застережено. Передрук матеріалів тільки за згодою редакції. З усіх питань звертайтеся, будь ласка, gazetapplus@gmail.com |