Всеукраїнський загальнополітичний освітянський тижневик
|
||
ВІДЧИНЯЙТЕ ВОРОТЕЧКА — КОЛЯДА ІДЕ!Міжрегіональна Академія управління персоналом щиро вітає своїх студентів, викладачів та працівників з наступаючим Новим Роком та Різдвом Христовим. Зичить здоров’я, щастя та успіхів в особистому житті , а також всіляких гараздів. Нехай у наступному році збудуться всі ваші мрії. У Різдвяного свята є особливий зміст, який вкладали у нього прадавні українці, які сповідували язичництво. Цей глибинний зміст дійшов до нашого часу в обрядових дійствах, пов’язаних з Різдвом Всесвіту. Святкування відбувалося на межі грудня-січня на честь вшанування Прадерева Всесвіту, яке у світоглядних уявленнях наших пращурів утотожнювалося з образом Молочного (Чумацького) шляху. Головним святковим атребутом була і залишається прикрашена вогниками та яскравими кульками ялинка, що символізує небесні зорі. Ялинка — прадерево, образ якого зберігся під назвою «гільце». Обов’язковим атребутом Різдва Всесвіту був Дідух — сніп жита або пшениці. Астральним уособленням Дідуха є Місяць. Праслов’янська назва Дідуха майже ідентична із праіранською — Дадвах (Бог-творець). Вважалося, що з появою перших зірок сузір’я Перуна у богині Лади народжується немовля, місячне божество Василля ‑ бог зимового сонцестояння. Святкуючи день народження сина Лади — Коляди, українці вірили у відродження творчих сил природи, що втілювалося у Дідуху — необмолочених колосках, готових дати нове життя — хліб, коровай, як символ продовження роду. Святкування розпочиналося 12 грудня (за старим стилем), або 25 грудня (за новим стилем). Господарі щодня мали відкладати по одному полінцю, щоб до Щедрого вечора зібрати дванадцять. Ними затопляли піч на Свят‑ вечір. У переддень Свят-вечора ніхто не вживав їжі доти, доки не сходила Зірка (Венера). Це символізувало, що Сонце вступило у головне сузір’я — Перуна (Стрільця). Коли Сонце проходило центральні зірки сузір’я, урочисто святкувалося народження Місяця (Молодика, Коляди, Василля), під час якого після появи на небосхилі зірки‑ Вістунки, прадавні українці розпочинали святкувати Щедрий вечір. Господинею на покуті ставився сніп — Дідух, і залишався там до Меланки — вечора з 13 по 14 січня (за новим стилем).Незмінними атрибутами свята були пшеничні стебла і сіно, хліб, кутя, мед, узвар, 12 пісних страв. Святкувати починали у родинному колі з того, що перед вечерею господар запалював лампаду й свічі, читав у голос замовляння і окурював святково-прибрану (побілену і прикрашену рушниками хату) пахучими травами. На покритому вишитою скатертиною столі викладалися дванадцять страв, які підносила господарю господиня. На правому кутку столу ставився узвар, подавався пісний борщ, пироги з гречкою та грибами, пісні вареники, велика рибина. Все це накривали зверху скатертиною і родина вирушала на обхід обійстя: хлів, город, сад. Худобі давали по жмені зерна, а у садку виконувався обряд розбудження плодових дерев. Так, господар замахувався на дерево сокирою, погрожуючи зрубати його, якщо не вродить улітку. Постукуючи по дереву він промовляв: «Не будеш родити, мушу зрубати!» Це дійство несло алегоричний смисл: сокира символізувала блискавку (атрибут Перуна), а плодове дерево виступало в цьому обряді як символ Прадерева Всесвіту, яке мусить родити, щоб не припинялося життя. Після «обходу» родина поверталася до світлиці, де розпочинала святкову вечерю. Розташування за столом теж мало свої традиції: біля куті сідав старший чоловік, поряд з ним — другий по старшинству, з іншого боку — старша із жінок, і далі — по старшинству у родині. Трапезу починав батько, потім мати, старший брат і т. д. Потім, стоячи, починали ділити рибу. Батько промовляв наступне: «Не гнівіться на Дніпро, щоб не гнівився Дніпро на вас» (або називав іншу річку). Далі господар звертався до всіх членів родини: «Сідайте, діти, щоб сідали рої, щастя і все добре в нашій стороні». Присутні сідали знову за святковий стіл, пили узвар, тричі куштували кутю, пригощалися книшами. Після вечері батько читав подячну молитву: «Дякуємо Всевишній Зорі, Дані і Коляді, Всесвіту і Василлю, всьому посполу!» Цього вечора діти відвідували близьких родичів, хрещених батьків, приносили їм вечерю: калач, кутю з медом та книші з маком. Зі святами Різдва Всесвіту тісно пов’язані колядки і щедрівки. Це аграрно-магічні співи, які супроводжували святковий ритуальний обхід дворів поселян так званою «дружиною» колядників. Ці співи позначені жанровою своєрідністю, піднесеною емоційністю, урочистістю і здоровим гумором. Молодь, яку очолював «береза» — ватажок разом з троїстими музиками та бутафорською зіркою заходили до кожного двору, колядували і віншували. Одночасно відбувалися й ігрища — «Коза», «Плуг», «Зірка». Щедрівки співали під вікнами односельчан дівчата і дітлахи. Основним змістом колядок було прославляння господаря та його родини, побажання достатку «в хаті, у полі, у коморі і на дворі». Дітлахи виспівували отакої: «Коляд-коляд, колядниця, Дорослі починали колядувати, звертаючись до господаря: «Чи вдома-вдома пан господар дому? У різних регіонах України побутують диференційовані щедрівки. Наприклад: щедрівка дитяча «Бігла теличка», яка носить жартівливий характер: «Бігла теличка Щедрівку на хлопця «Ой у полі край дороги» співають у дворі, де мешкає парубок, називаючи його власне ім’я: «Ой, у полі край дороги, Щедрівка на дівчину «Качалася грудка снігу» співається у дворі, де мешкає дівчина, притому називається її власне ім’я: «Качалася грудка снігу, В Україні побутують щедрівки й на дівчину, що на виданні. Наприклад, «Ой, сосно-сосно, не шуми тосно»: «Ой, сосно-сосно, не шуми тосно, Відгомін далеких чумацьких часів носить щедрівка «Ой, за горою, за кам’яною»: «Ой, за горою, за кам’яною, Всі ці обрядові дійства, колядки та щедрівки повинні забезпечити добробут родини у новому році. Сьогодні ж колядники виспівують: «Добрий вечір тобі, пане господарю! На порозі Різдвяних та Новорічних свят побажаємо собі прилучитися до відродження прадавніх українських традицій — справжніх перлин народної мудрості, щоб зачерпнути Вселенської енергії Космосу, озорити власну душу світлом добротворчої наснаги і жити у повній гармонії з природою, набиратися її життєдайної сили. Клара Соколовська |
||
© «ПЕРСОНАЛ ПЛЮС». Усі права застережено. Передрук матеріалів тільки за згодою редакції. З усіх питань звертайтеся, будь ласка, gazetapplus@gmail.com |