Всеукраїнський загальнополітичний освітянський тижневик
|
||
«Кризи настають і минають, а культура залишається...»Як і раніше, в країні б’ють політичні гармати. Проте й музи теж не мовчать. Запрошуємо до розмови Героя України, уславлену приму української опери, Євгенію Семенівну Мірошниченко. Доля її дітища, театру Мала опера, вже котрий рік висить на волосині: через бездіяльність, а то й відвертий саботаж тих, хто, напевно, не розуміє цінностей високого мистецтва у контексті нинішнього всевладдя маскульту. Сотні, а то й тисячі вітчизняних професійних музикантів, отримавши освіту на батьківщині, масово виїздять за кордон: удома «немає місць…». Їхнє мистецтво тут нікому не потрібне? А театральні й концертні зали невдовзі перепрофілюють тільки під запити попси? — Євгеніє Семенівно, у світі і в країні, як відомо, криза. Чи до культури сьогодні можновладцям? Чи до вашого їм театру?.. — Я вам так відповім... Якщо ці можновладці — люди культурні й інтелігентні, якщо вони розуміють цінність культури як такої і як засобу впливу та виховання, — то при чому тут кризи? Кризи настають і минають, а культура — залишається! Ми втратили відчуття цінності цієї культури. Ми вже не усвідомлюємо, що таке інтелігентна вихована людина і які в неї мають бути смаки, запити. - А заявляємо ж на весь світ — «ідемо в Європу!» — В яку Європу — з таким ставленням до духовних цінностей? Повірте, я сама об’їздила півсвіту, бувала майже в усіх столицях найбільших європейських країн... І чудово усвідомлюю: в них — окрім великого національного оперного — завжди є й малий оперний театр. Вони особливо цінують цей камерний жанр. Є ж багато старовинної музики Баха, Генделя, Моцарта. Ці твори нечасто виконувалися в Україні. Нещодавно прийшла до мене одна моя вихованка й каже: «Євгеніє Семенівно, я знаю, що деякі наші музиканти з жахом очікують випуску! Це скрипалі, трубачі... Де їм усім працювати?» Прикро, що ставлення нашого політикуму до музики починається й закінчується виключно на корпоративних вечірках. Розгортаю газету, читаю: «Баскову подарували годинник із діамантами...» Або: «Відбудеться концерт Асії Ахат — найепатажнішої української співачки, першої скрипки країни в супроводі камерного оркестру на головній сцені країни...» А ця дівчина — хіба співачка? Чи вона «перша скрипка» у тому сенсі, як цим інструментом володіють наші чудові скрипалі Которович та інші? Переконана, зал буде шокований зовсім не її музикою, а її одягом. Але хіба про це треба щодня говорити? Мусить же ж хоч інколи суспільство згадувати про справжніх музикантів. Про тих, хто займається професією, а не піаром. Основне для мене — справжня висока музика, якій я присвятила життя. І хай не радіють вороги опери, мовляв, через хворобу помру, і справу всього мого життя закриють... Сподіваюся, найстрашніше — все-таки в минулому... Щорправда, коли знадобилася допомога хоч якогось мецената на моє лікування, то в Україні не відгукнувся ніхто. Зверталася з проханнями до всіх. І до міністрів, і до інших високих чільників. Ніхто... Мені здається, що в театру є відверті вороги. Ті, яким театр заважає, як горошина в туфлі. — Це конкретні керівники культурної галузі нашої столиці. Для них усі мої високі фрази — ніщо! Та все ж я хочу великими буквами донести до цих людей, зокрема й ваших читачів, одну мою просту думку — йдеться не про мої особисті інтереси. Хоча їм — тим, хто біля керма, — наразі байдуже, для чого цей театр: для себе, для країни, для світу... Якщо головне для бізнесу — на цій території вибудувати 30-поверховий будинок, у якому кожен із них отримає по поверху! — Якщо ще раз повернутися до історії створення цього театру... — Якщо заглибитися в цю історію, то будинок за адресою Дегтярівська, 5 із самого початку був Будинком тверезості. Однак не в такому розумінні, як тепер, — холодний душ. Раніше навіть п’яниць збагачували культурно! Цей старий будинок колись служив благородним починам із виховання людей. Свого часу там співали і Шаляпін, і Собінов, і Козловський. Навіть я співала на початку своєї кар’єри. Там дивовижна акустика. Так, ця будівля має сьогодні трохи обшарпаний вигляд. Але ж це вам не жарти — стоїть вона з 1903 року! Вже понад століття! Тільки своєю міцністю вона дасть фору будь-якій нинішній новобудові. Ще в червні 2004-го постановою Київради було створено Київську малу оперу. А ще раніше — у 2003 році, коли при владі перебував Омельченко — з метою модернізації трамвайної служби міста Києва (а мені здається — з метою «освоєння» землі) вирішили перемістити трамвайний парк із Лук’янівки на вулицю Фрунзе — в депо імені Красіна. Тобто з’єднати два депо в одне. А на Дегтярівській, 7 виділити місце під будівництво житлово-адміністративного корпусу. Минуло кілька місяців. Хтось схаменувся. Мовляв, а чому ми тільки трамвайне депо прибираємо? Там же багато інших територій та будівель! І ось я вирізала з газети й навіть ношу з собою в гаманці — біля серця — портрет такого собі пана Лисова, справжнього господаря цих гектарів. Виявилося, можна платити, відповідно до договору оренди, по 3,75 грн. за квадратний метр у рік. Потім ці орендарі вирішили приєднати до Дегтярівської, 7 ще й Дегтярівську, 5, 7а, Коперника, 12, 12а. Тобто всю територію разом із трамвайним парком, загальною площею 4,2 га! Уявляєте? Тільки вони, мабуть, не взяли до уваги, що старий Клуб трамвайників — це пам’ятка архітектури. Його знести не можна, навіть якщо їм дуже хочеться. Отож: коли вони отримали ці 4,2 га, то порушили закон. Адже цю землю не можна брати в оренду! Наступний етап цих ходінь по муках — січень 2005-го. Тоді було затверджено Положення про Малу оперу. У цьому Положенні визначено, що театр розміщується за адресою Дегтярівська, 5. І вже 22 березня 2005 року Київдержадміністрація видає вітіювате розпорядження, з якого випливає, що треба: «Виключити з договору оренди адресу Дегтярівська, 5», тобто адресу клубу трамвайників. І уявіть собі — цього розпорядження не виконали досі! Омельченко пішов. Влада змінилася. А компанія «Будхол» залишилася... — Що ж відбувається на цьому етапі? — Вони вирішили, що наша опера має обмежуватися тільки периметром будинку. А решта — «не наше». Тобто до будинку не можна навіть під’їхати й завезти декорації! Не можна вивезти людей на випадок пожежі, бо пожежним машинам ніяк буде під’їхати. Як можна допускати таке? Ми підняли всі документи. І переконалися: навіть Клуб трамвайників мав необхідну землю для екстреної евакуації людей та для інших потреб... А нам пропонують відвести під оперний театр землю тільки в межах стін нинішнього будинку. А це ж ще й пам’ятка архітектури, що перед¬бачає певну охоронну зону. Тобто зараз є 0,2 га — територія самого будинку. І потрібно лише 0,4 га для забезпечення життєдіяльності театру. У листі Леоніда Черновецького, адресованому президентові Віктору Ющенку, констатується: «Прийнято остаточне рішення щодо ремонту та реставрації будівлі з частковою реконструкцією сценічної коробки з її розширенням. Підготовлено проект розпорядження Київської міської державної адміністрації «Про ремонтно-реставраційні роботи з частковою реконструкцією будівлі по вул. Дегтярівській, 5а у Шевченківському районі м.Києва…» Згодом, незважаючи на всі листи, з’ясувалося, що на цій, прилеглій до будинку театру, території задумали побудувати якусь висотну будівлю! І такою вона передбачається висотною, що цю «висоту» керівництво будівельної фірми погоджувало з аеропортом «Бориспіль»... Уявіть, за деякими підрахунками фахівців, якщо все-таки розпочнемо реконструкцію сцени, то компанія-будівельник недоотримає прибутку на сотні мільйонів доларів... І що їм цей театр, ця опера, ця культура? — Але ж є якась офіційна позиція людей влади — тих, хто безпосередньо відповідає за культурне будівництво в місті? — Уявіть, сім Героїв України надіслали лист мерові. Жодної відповіді! Отже, хтось блокує доступ інформації про культурне безчинство в Києві? Хто? Хто конкретно відповідає за ці проблеми? — Кажуть, ви намагалися сконтактувати навіть із вищим керівництвом країни, із самим президентом, щоб врятувати оперний театр? — Була на прийомі у президента. Ось один із його листів... Після цього, щоправда, хоча б тимчасово перестали перекривати кисень... І в лютому нинішнього року отримали розпорядження від президента: «Оперу — реконструювати, сцену — добудувати...» Це все підтверджене конкретними документами: «Головний замовник — Головне управління культури». І, якщо ми живемо у правовій державі, всі ці пункти належить виконувати. Але відколи вийшло нарешті розпорядження про реконструкцію театру з добудовою сцени, ніхто й пальцем не кивне, щоб зрушити театральну справу з мертвої точки. В офіційних розпорядженнях прописані певні пункти — у встановленому порядку виділити землю... Але власник території — товариство «Будхол». Жодної реакції. Чекали-чекали — і подали на них до суду. Минає час — і раптом отримуємо рішення: з усіх питань театру відмовити. Чому? А тому що «відповідач» — міська влада — нашого позову не визнає. Мовляв, наш лист-клопотання потребує узгодження з орендарем. Тобто влада, яка сама ж створила театр і видала розпорядження про реконструкцію театру, не визнає своїх-таки рішень... Що за абсурд? Суддя так і сказав мені: «Ну, народ, якщо той, хто вас породив, не дає вам-таки землю, то що тут я можу вдіяти?» Сподівалася, що після втручання президента хоч щось зміниться. Нічого не відбулося. І навіть тепер, незважаючи на всі свої проблеми і хвороби, не буду зупинятися, не буду мовчати — позиватимуся з конкретними київськими чиновниками, які хочуть знищити те, що не вони створювали. Крім того, на прилеглій до приміщення театру території вже активно проводяться будівельні роботи — вирито величезний котлован під майбутню споруду... До чого це призведе? Відчуваю, ось-ось мені скажуть: «Ну, вибачте, назад шляху немає... Закривайте ваш театр!» Що мені робити? Зрадити тих учнів, які сподівалися вийти на нову сцену? Ніколи! Тому пишемо спільно з директором лист у спецінспекцію. Ставимо запитання: «На якій підставі проводиться будівництво?» Нам пояснюють: «А вони будівництва не проводять, вони всього-на-всього зносять будинок!» Та підіть і подивіться на Дегтярівську, 7, яке там розгорнуте будівництво. Надіслали в прокуратуру заяву з проханням вжити заходів. Нарешті — будівництво ніби зупинено. Отож, скрізь потрібно «проливати власну кров»? Але за що ми б’ємося? За те, щоб у столиці з’явився ще один культурний центр? Тільки в ООН я ще й не зверталася!.. — Може, її «підтримає» колишній мер, адже він колись давав добро на ваш театр? Він має вплив на бізнес-структури, які сусідують із вашим непрацюючим театром? — Мені вдалося дістати телефон Омельченка... Зателефонувала. Трубку взяв його секретар. І сказав, що Олександр Олександрович наразі дуже зайнятий, але передзвонить пізніше. І все. Сплинуло немало часу. Ні дзвінка. Я вже й не знаю… Може, він сам і зацікавлений у тому, щоб цей театр загинув не народившись? Адже в розпорядженні сказано: виключити з договору, який дозволяє оренду, адресу — вул. Дегтярівська, 5. Але як вони це собі уявляють: ми що ж, і декорації мусимо літаком доправляти в театр? — За цей час — починаючи з 2004-го — хоч щось робилося з реконструкції будинку? — Зараз немає сенсу проводити якісь великі ремонтні роботи, та це й не дозволяється без проекту. Тому що багато нюансів в архітектурних планах із цієї ж таки реконструкції. Ідеться про те, щоб добудувати сцену, оркестрову яму, як один із варіантів — партер у театрі з другого поверху опустити на перший, зробивши балкони там, де тепер другий поверх. Але для цього потрібен проект. А без виділення землі проект реконструкції не розробляється (не дають грошей). Одне слово, замкнене коло. З Київзему (виконавчий орган Київради) директору Малої опери надійшла відповідь на його прохання виділити, відповідно до п. 3.1 Розпорядження Київського міського голови, необхідну ділянку: виділити не можемо — чекаємо згоди «Будхола». — Що все-таки найближчим часом реально можна зробити для того, щоб у стінах цього театру звучали арії — ще до Євро-2012? — А Київрада не ввела наше будівництво у свій план. Тому що всі готуються саме до Євро-2012. Але щойно громадськість підвищує голос, а президент запитує: «У чому річ?», — відразу чуються запевняння міських керівників: «Ми вас введемо у план 2009-го». Потім роки змінюються на 2010-й, 2011-й. А тепер уже — на 2013-й… — Якщо все-таки справа виявиться програною, то ви заспокоїтеся чи шукатимете нові приміщення для створення Малої опери? — На нові площі мені вже не вистачить життя. Оперу створили у 2004-му. А скільки минуло часу до цього року, перш ніж рішення було прийняте! У високих кабінетах не до високого мистецтва. Хоч би в яку організацію ми звернулися — скрізь цю проблему розуміють. Але коли приходимо до них удруге — вони вже розмовляють інакше. Здогадайтеся — чому? Дивуюся, якими ж усі стали продажними! Невже їм мало цих «гектарів»? Треба обов’язково забрати й забудувати офісами все — до основ! А потім?.. Планувалося, щоб цей театр почав функціонувати не пізніше 2011-го. Гірко згадувати, але спочатку — у 2005-му — ми навіть визначили три перші постановки, які могли бути в репертуарі: «Чарівна флейта» Моцарта, «Саломея» Штрауса, «Дейдамія» Генделя... Казали також, що головним диригентом у нас повинен бути Володимир Федорович Сіренко — музикант, якого я дуже шаную. Бувало різне... Хтось пропонував солістам співати під фонограму — це щоб оркестрову яму не робити. Це вже навіть в естраді не схвалюється. Коли на оперну сцену виходять співаки і їм ставлять мікрофон, у мене язик не повертається назвати їх співаками. А які заходи проводяться в Палаці «Україна»? Так і хочеться запитати: що ви пропагуєте? Ось і виходить, що культурний рівень української влади тепер не піднімається вище корпоративних вечірок та естрадних нісенітниць! Часто думаю: коли ж президент нарешті почує музику? Справжню музику...
Леся ІЛЬЄНКО, |
||
© «ПЕРСОНАЛ ПЛЮС». Усі права застережено. Передрук матеріалів тільки за згодою редакції. З усіх питань звертайтеся, будь ласка, gazetapplus@gmail.com |