Всеукраїнський загальнополітичний освітянський тижневик
|
||
НЕ ОГОЛОШЕНА ВІЙНАСвого часу Йозеф Геббельс, плануючи депопуляцію підкорених слов'ян, пихато прописував їм разом з порнографією посилені дози алкоголю й тютюну замість освіти й культури... Та доктор Геббельс не був першим. У нього вже були в Україні й успішні попередники, були й мільйони їхніх жертв... Україну давно споювали. Систематично й безжально. Дивно, що вона ще й досі не зникла. Чого тільки варті свої й чужі пани та священики, які й самі, й через верству орендарів зобов'язували кожного підданця викуповувати в себе впр одовж року певну кількість відер (!!!) горілки. Досягалася подвійна мета: з народу витягали останні гроші, а заодно упокорювали й дух. Систематичне споювання дуже ефективно збивало протестні настрої, перетворювало потенційних месників на гурт п'яниць. Регулярне споювання психічно й фізіологічно пригнічувало населення, полегшувало його соціальний і етнічний визиск малими силами гнобителів. Нині нічого не змінилося. Одним з найнебезпечніших і, що найжахливіше, цілком узаконених видів зброї масового знищення, що застосовується в Україні, — тотальної війни на знищення власного народу, — стали алкоголь і тютюн. Змінилися, якоюсь мірою, тільки методи. Потужним засобом тиску на свідомість пересічної особи та примусу до споживання алкоголю стала агресивна реклама, яка має дивовижну здатність діяти в обхід здорового глузду. Ілюзорно поєднуючи непоєднуване, вона входить у свідомість поза волею того, на кого спрямована. Передусім самою назвою алкогольного напою нав'язується уявлення про його унікальну чистоту і смак: «Цельсій», «Стандарт», «Грінвіч», «Хлібний дар». «Мьрная» («найкраща для свого часу», як запевняє реклама). Бренд «абсоютна якість» покликаний нас переконати, що справу маємо з незвичайним за своєю якістю продуктом, який не тільки відповідає, а й перевищує встановлені стандарти (чи так це насправді і якою мірою законодавство розвинених країн дозволяє такий рекламний хід «впарювання» споживачеві власної продукції, — це вже окрема велика тема). Спокушають і уявною ідилією райського затишку. Ну, хто утримається від спокуси, гарно хильнувши, відпочити під час спекотного дня, коли інші тяжко працюють, у «Холодному Яру», або послухати «Солов'їну пісню» - завдяки вживанню однойменної марки горілки. Виробники «зеленого змія» для своїх напоїв часто використовують назви з естетично привабливими образами, з приємним звучанням: напр., «Артеміда», «Олімп», «Златогор». У хід також йде імітація народних рецептів: «на бруньках», «на молоці», «на травах», «медова» тощо. Отже, фантастичний вплив реклами зумовлений тим, що вона апелює до позитиву, паразитує на тому, чого прагне кожна людина. Дарма, що цей позитив до алкоголю не має жодного стосунку, а частіше всього просто не сумісний з його активним вживанням. Наприклад, назва і малюнок на етикетці горілки ув'язується зі святим почуттям дружби. Та хіба дружбу можна звести до розпивання горілки, даючи їй назву «Старий друже»? Насправді оті «Дяді Вані», «Мягкови» — всі оті «душевні компанії» розраховані на міського люмпена, в якого, як за Висоцьким, дядя Ваня «мой друг и учитель, алкаш с бакалеи». Горілчані гасла «Кращі йдуть за нами!», «Будь першим!», «Світ належить першим!» психологічно змушують пити, спекулюючи на притаманному кожній людині потягу до самоствердження. А чого варта назва «Вожак» зі слоганом «Тримай свою територію»?! Адже це пряма апеляція до підсвідомості: пропозиція чоловіцтву компенсувати брак соціального невизнання вживанням саме цієї продукції. Бери пляшку і ти вже мало не безперечний лідер. Горілка «Бригада» також обіцяє долучити вас до числа суперменів з недавнього російського багатосерійного кримінального бойовика. А як вам назва горілки «Штурман»?! Вмазав - і ти вже господар власної долі, людина, яка геніально вираховує стратегію свого життя, надихає на ефективну діяльність інших. А реклама віскі «Там, де мета, — там успіх»? Ще крутіше бере «Столетов»: рекламний хлопець з чаркою виявляється «сильним духом» (?!). А заклик «Відчуй смак перемоги!»? Хіба це не психологічна обробка, не маніпулювання найчистішими людськими помислами й мотиваціями ?! Експлуатувати можна і прагнення до душевного спілкування (рекламні бренди «Душевна компанія», «Свій серед своїх») та бажання бути схожим на видатних особистостей – так, реклама коньяка «ЖЗЛ» практично зараховує споживача до числа «замечательных людей» (згадайте популярну радянську книжкову серію «Жизнь замечательных людей»). Та що далі, то радикальніше «вантажать». «Давай!» — закликає реклама горілки з дуже символічною (зокрема й за написанням) щодо нав'язуваного нам культу споживацтва і життєвої марнотратності назвою «Чиsтоган». Просто і ясно. Пий і отримуй чистий прибуток. Ось тільки у реальному житті все навпаки: від постійного пияцтва самі збитки — і матеріальні, і моральні. Звісно, негативу в брендах і назвах годі шукати. Ніхто ті самі сорти горілки ніколи не назве ані «Старий п'яниця», ані «Алкан», ані «Онко-віта». Що стосується пива, то його реклама спрямована переважно на наймолодшу, навіть на юну, частину суспільства. Безсоромно експлуатуються відеоряди хвацьких молодіжних тусовок, коли красиві дівчата застібками від ліфчиків відкорковують пивні пляшки, коли в хід йдуть героїчні і славні поняття чоловічого й військового братерства, мужності, які начебто видаються у комплекті з алкоголем, а не з громадянськими чеснотами. Ця страшна підміна відгонить справжнім сатанізмом. Пивні марки «Комбат» та «Десант» відверто паразитують на юнацькому прагненні ідентифікувати себе з мужніми і сильними вояками (звичайно, без тягаря військової служби); реклама пива «Арсенал» пропонує своєрідну багатопляшкову ініціацію до справжнього чоловічого військового братства. І от уже весело, по-артеківськи, крокує країною страшний підлітковий алкоголізм, якоюсь мірою ще більш руйнівний для здоров'я, аніж горілчаний. Апофеозом цинізму стало виробництво і збут, так би мовити, «дитячого» алкоголю -- слабкоалкогольних напоїв на кшталт «Лимонки», «Шреку», «Шейку» та ін. Може скластися хибне враження, що розведений і підфарбований хімією спирт, як і пиво, не загрожує тяжкими наслідками. Та паралель між легкоалкогольними «напойлами» і горілками така сама, як і між легкими і важкими наркотиками: споживання перших спричиняє споживачів других. «Присадка» відбувається саме на так званих легких. Отака дитяча «учбова» «Лимонка» вибухає не одразу — вона вибухне в не такім вже й далекім майбутнім. Це міна, закладена під наше майбутнє. Жахливо й те, що новітні яничари задля отримання надприбутку не зупиняються перед експлуатацією і української національної культури, перед цінностями найвищої волелюбності та військової честі. Колиска козаччини — острів Хортиця. Яке українське серце не озветься на це слово? І цей загальнонаціональний символ також став горілчаним брендом! Днями поважна газета з накладом понад півмільйона «пудрила» українцям мізки, що горілка на кропиві була в козаків засобом від чоловічого безсилля, що вона впливала на чоловічу силу значно краще, ніж сучасна віагра. Мовляв, випробувано козаками. На те саме виразно натякає і реклама суперміцного «Перваку». Насправді алкоголь має ще одне джерело викачування грошей із населення: це не тільки лікування від алкоголізму, а й від венеричних хвороб, які супроводжують «п'яне кохання». Кожен третій «козак» в Україні після тридцяти , як запевняють лікарі, вже імпотент. І зокрема на грунті побутового алкоголізму. І знову все з точністю до навпаки. Адже не пили козаки горілки з кропивою перед боєм, і не вміння пити, як запевняє реклама, давало їм змогу перемагати ворогів - перед походом оголошувався сухий закон, за порушення якого в поході карали на смерть. І справжні козацькі ради відбувалися на абсолютно тверезу голову — бо «на війні, як на війні». І саме тому назва горілки «Козацька рада» - це вже не просто бренд, а цілковите приниження національної гідності — зламані духовно не перемагають! А «Гетьман»? Це ж треба так знецінити гетьманів, щоб пов'язати їх саме з культом того напою, який став прокляттям для українців від давнини і донині! За що гетьмани періодично палили корчми та шинки, власники яких самі горілки в рот не брали? Перенесення позитиву з назви горілки на саму горілку й на себе через її вживання — оце і є ота спекуляція на позитиві... А заразом — і його дискредитація. Бо скільки «Гетьмана» не пий - гетьманом не станеш. Уже й до кобзаря дісталися (назва однойменного міцного бальзаму)! Які національні цінності ще не сплюндровано на поталу новітнім економічним лихварям?! Так званий цивілізований світ давно вже заборонив і масовану рекламу алкоголю, і рекламу тютюну. Якщо говорити про мотиви шаленого зростання пропозиції «горел-ки», то це, звичайно, передусім небачені, навіть для будівельної мафії, надприбутки. Достеменно невідомо, скільки нині коштує смерть під звабливою етикеткою, але за часів СРСР літр не якогось, а саме пшеничного спирту коштував лише 4 копійки. З нього можна було зробити чотири півлітрові пляшки горілки по 10 карбованців. Тобто: сировина у роздрібній вартості кожної пляшки горілки становила лише 0,1%! За рахунок споювання населення у СРСР хоча б якоюсь мірою розв'язувалися соціальні проблеми. А у начебто незалежній Україні, де немає монополії держави на виробництво алкоголю, ці гроші плавом пливуть у кишені алкогольних магнатів. Отже, навіть такого слабкого виправдання, що алкоголіки утримують піонерів і пенсіонерів, нині для споювання населення немає. Не випадково виробництво спирту в Україні за 2004 рік майже подвоїлося. Подекуди в гастрономах представлено десятки сортів продукту, призначеного для втечі від реальності, а отже, і від свободи. Таке враження, що українці вже більше п'ють, аніж їдять, живуть за радянською приповідкою брежнєвських часів: «вода не водка — много не выпьешь!» Другий момент у тім, що в СРСР існував жорсткий ГОСТ на спиртні напої та сировину. Зараз вони ігноруються. І під виглядом якісного імпортного алкоголю нам постачається заправлене есенціями пойло. А власні сурогати масово відправляють на той світ людей. Країни «золотого мільярда» завалюють нас тим, чого не споживають самі: напоями, виготовленими на основі етилового спирту, видобутого з перегонки органічних речовин, які взято мало не зі смітників. Однак у нас цього чомусь «недобачають». Тютюнові виробники не менш жорстоко експлуатують позитиви: «нові можливості спілкування» - і відеоряд спілкування успішної молоді; «відчуття дому» - й атмосфера затишку та добробуту; «будь справжнім», «будь собою», «будь несхожим» - нахабне використання іміджу творчої особистості, яскравої індивідуальності. Ковбої з «Країни Мальборо» ефектно позують на тлі пречудових краєвидів, краса яких навіває думку про те, що без тютюну не будеш ні таким мужнім, ні таким красивим, і ніколи не зможеш так вільно «вмонтуватися» у лоно первозданної природи... Вам пропонують з цигаркою відчути себе мандрівником по всьому світу... Вишукані дівчата таємничо натякають, що, запаливши цигарку, ти отримаєш «більше, ніж бачиш», потрапиш на «вершину світу», «відкриєш для себе нові можливості» тощо. Однак диво-дивне: ковбої на рекламі вже... не палять, а пропонують це тим, кого вчарувала «Країна Мальборо», бо зображення цигарки може навести споживача на «непотрібні» думки й таки привернути увагу до застереження Міністерства здоров’я на упаковці цигарок чи на рекламі алкоголю. Ми не хочемо, щоб у вас склалося враження, ніби головна тема статті — агітація за здоровий спосіб життя. Пийте і паліть, як то кажуть, на здоpов'я (хоча й не забувайте: від тютюну в Україні щорічно помирає більш як 100 000 осіб - майже військові за масштабами втрати населення). Однак, панове, за кого вони нас з вами мають?! У розвинених країнах виділяються величезні кошти на впровадження здорового способу життя. Народні суди вже присудили тютюновим кампаніям сплату сотень мільярдів (!) доларів своїм громадянам за шкоду, заподіяну їхньому здоров'ю. Вони їх і сплачують за наш з вами рахунок, ще й отримують надприбутки. Як все це трактувати? Може, як спроба вивільнення території? Справді, за таких масштабів продажу алкоголю та тютюну, який здійснюється в Україні, за такого зростання кількості місць, призначених для споживання спиртного, чомусь на думку спадають «опіумні війни» британців проти народу колонізованого Китаю. Однак українці - не китайці – з кожним роком нас стає дедалі менше на теренах України. На тлі цих печальних реалій особливо блюзнірським виглядає Указ Президента Ющенка про заборону паління у громадських місцях (який, звісно, ніким і ніде не виконується). Усе це дуже нагадує лукаві «новації» Л.Кучми щодо впровадження державної монополії на виробництво алкоголю або заміну, за його правління, напису про шкідливість тютюну на попередження про перспективу захворювання на рак. Кого це зупинить, якщо реклама й оформлення товару серед безпросвітної сірості, злиднів і повної безнадії пропонує воістину щасливе життя! Що це, як не лукавство нашого Християнина і Миротворця, який уже навіть забув, що бере під свій особистий контроль проблему захворюваності, а точніше - вимирання, населення в Україні?! Як то кажуть, гарна міни за поганої гри. Гри, за якої народ постійно залишається у програші. Іван КОНЬКОВ, |
||
© «ПЕРСОНАЛ ПЛЮС». Усі права застережено. Передрук матеріалів тільки за згодою редакції. З усіх питань звертайтеся, будь ласка, gazetapplus@gmail.com |