Всеукраїнський загальнополітичний освітянський тижневик
|
||
НАЦІОНАЛЬНІСТЬ ЯК СИСТЕМА ПОРІДПоняття «нація» має безліч визначень, але дехто не вірить в те, що нації існують. Наприклад, один з модних американських журналістів Лев Наврозов у 90-х роках написав есе «Міф ХХ століття: «нації» та «раси». З цього приводу український дослідник теми Анатолій Свідзинський зазначив, що поняття «нація» виникло задовго до ХХ століття і що крім Гердера є ще багато «поганих людей», які вірять у нації, більше того, вважають, як Н. Конрад, що «нація – найвища з досягнутих форм цілісності суспільного організму». До безлічі думок з приводу, здавалося б, очевидного – додам і свої. Одразу звернуся до ще одного поняття «порода». Часто можна почути «породиста жінка» або «породистий мужчина». Коли запитаєш: а якої породи? декоративної? мисливської? ваговозної? скакової? – це сприймають тільки як жарт. Вважається, що в людей не так, як у тварин, що у них немає гончих псів і болонок, а є тільки порода або ж її відсутність. З іншого боку, чомусь не кажуть «породиста людина», а прив’язують поняття «порода» до статі. А чому? Напевне, просто тому, що це вже схоже на фашизм. До речі, поняття «людиноводство» у Німеччині в 30-х та в СРСР у 20-х роках було цілком легітимним, і саме в тоталітарних системах людей поділяють на елітних та неелітних. На базарі ж взагалі можна почути про «елітні помідори», а в деяких мовах, наприклад, англійській існують «сорти людей». Суцільна плутанина. Найбільш точний у цьому театр. У всіх народів світу в театрі існують амплуа, тобто акторські стабільні соціальні маски. І це стосується не тільки всім відомої італійської комедії дель-арте. Фактично тільки в рамках психологічного театру його творці відмовляються від поняття амплуа. З цього приводу одна актриса з театру імені Івана Франка сказала: «В театрі ти можеш грати все, але в житті, якщо вже народилася інженю, то інженю й помреш». Амплуа тісно пов’язані з соціальними шарами, групами, кастами чи, за визначенням Маркса, класами. В усіх різновидах театру Далекого Сходу, де суспільство тисячоліттями було поділене на касти, існують найбільш чіткі, визначені системи знаків для амплуа. Наприклад, у японському ляльковому театрі актор володіє спеціальним голосоведенням, що базується на різних резонаторах у тілі людини, у Європі знають тільки кілька з них, тому наші актори, а особливо оперні співаки, зазвичай використовують тільки носовий резонатор. Як на мене, окрема нація – це система соціальних амплуа й саме амплуа є окремою породою. Тобто існують породи жерців (духовних осіб, поетів, творців різного роду, які мають контакти з духовними світами і привносять звідти нову інформацію), воїнів (найбільш відома нам порода, яка вважається чи не єдиною і називається в одних «шляхтою», у інших «аристократією», у нас «козаками»), торгашів, купців (тепер бізнесмени), порода слуг, організаторів побуту (тепер сфера обслуговування та менеджери), порода пролетаріату (людей, зведених до роботів) та базова порода (з якої народилися всі інші) землероби, скотарі, мисливці, ремісники. Остання не має сталих ознак, тому це не вузька порода, а сфера, звідки витікають ріки – породи людей. Політики не належать до жодної з порід. В залежності від того, яке амплуа чи каста при владі – звідти в політику прибувають нові члени. Тому нічого дивуватися, що нині бізнес лізе у владу. Тепер його час. Під маскою демократії в кожній країні при владі – грошові мішки. Винятком є тільки ті держави, де ще існує збочення монархічної форми, тобто військова диктатура якоїсь із каст, наприклад, пролетаріату. Коли ж порода пролетарів прийде до влади не як диктатура, а цивілізовано, тоді й буде обіцяна древніми східними жерцями калі-юга. Можливо в нас вона вже почалася? Валентина ГРИЦУК |
||
© «ПЕРСОНАЛ ПЛЮС». Усі права застережено. Передрук матеріалів тільки за згодою редакції. З усіх питань звертайтеся, будь ласка, gazetapplus@gmail.com |