Всеукраїнський загальнополітичний освітянський тижневик
|
||
Останній урок патріотизму від Василя КукаПоява в Криму спогадів Василя Кука чимось нагадує уславлений рейд Сидора Ковпака карпатськими Перевалами. «Націоналісти — наші вороги, але вони б’ють німців. От і думай.» — записав з цього приводу в своєму щоденнику комісар ковпаківського об’єднання Семен Руднєв. Варто було б подумати й тим, хто зірвав презентацію книги останнього головнокомандувача УПА, що через 65 років у хід мають іти аргументи, а не силові прийоми. Хоча б для того, щоб не виявитися радикальнішими від своїх сформованих тоталітаризмом попередників. Уявіть собі село на Херсонщині початку п’ятдесятих років минулого вже століття, що поповнилося сім’ями висланих Із Західної України. Місцеві трохи попридивлялися до новачків, і невдовзі парубки почали залицятися до гарних, незвично білявих дівчат, а дітлахи збилися в один гурт. Й ось у місцевому клубі — свято на честь Дня Міжнародної солідарності трудящих — 1 травня. Як водиться, — художня самодіяльність: виступивши з «Орльонком», двоє хлопчиків у піонерських краватках заспівали «на біс»: Колише вітер зеленії трави, І далі: Половина залу впала в захват — це ж про партизанів! — половина вхопилася за серце: «Йой, виховували увечері батьки своїх «артистів», котрих за вдалий виступ винагородили кульками з цукерками. — «Вас що — недалеко завезли? До Сибіру захотілося?» На щастя, бажаючих «стукнути куди треба» не знайшлося, а ймовірніш — місцеві ревнителі ідеології просто не здогадалися, що «партизани» — це бандерівці... Й от на сьогоднішній день стоїмо перед фактом: маємо нібито дві України, в яких пріоритети, історичні цінності різняться. Це нестрашно. Більше того: жоден етнос не може бути однорідним, бо за тим — неухильний закон природи, який називається законом неповторності всього сущого. Суть його така: що більше різняться складові будь-якої причетної до життя системи, то вона стійкіша. І на Сході, й на Заході наші люди, які на рівні побутового спілкування завжди знайдуть спільну мову. Та погано, що в процес природного притирання двох етносів, сформованих різними історичними долями, втручаються інтереси політиків, які, за висловом Рузвельта, орієнтуються не на майбутнє нації, а на майбутні вибори. Історія знає випадки спровокованих громадянських конфліктів, коли сусід люто починав ненавидіти сусіда, до пуття не розуміючи, за що саме. Досить згадати війни між католиками і протестантами у Франції: ельзасці знищували лотарингців, не розуміючи того, що проповідували їм священики. Або колотнеча на теренах нинішньої Німеччини поміж окремими князівствами, коли — це вже шекспірівський вислів — за «віхоть сіна» гнали навстріч смерті цілі армії. Людина — завжди заручник історичних обставин, за яких сформувалась, і якими категоріями виміряти помилки епохи? Як їх уникнути? Нещодавно помер останній головнокомандувач УПА Василь Кук — і провели його як Героя не під барабанний дріб патріотичних промов, а в якійсь скорботно-мовчазній задумі. Кого ми втратили? З ким розминулася в часі історія незалежної України? Яку роль він зіграв у її становленні? Тридцять років тому мені випало познайомитися з цією людиною через Данила Кулиняка: запам’ятався над склянкою охололого чаю в скромній квартирі, заваленій течками з документами. Незадовго до смерті Кук надіслав нам касету, де був відеофільм з його інтерв’ю «Уроки патріотизму», який зняв Олександр Муратов. Останній дарунок тому, кого він мав за друга й однодумця. «Я мушу лишити по собі правду про повстанську армію» — така була мета його життя. Тоді образи на його адресу сипалися з обох боків. «Зрадник! Чому не застрелився?» — долинало від української діаспори. «Не наша людина й ніколи не стане нашою!» — такий присуд виносили партійні функціонери. — Хай дякує, що лишили живим». Так само називали зрадниками, і дорікали тим, що не наклали на себе руки, радянських воїнів, котрі в роки Великої Вітчизняної війни чесно боролися з фашистами, однак потрапили в полон, часто поранені. Іх теж карали розстрілами, Сибіром. Як же легко знаходять між собою спільну мову прояви бездушності до «гвинтиків» у колесі історії, пояснюючи те вищими цілями та мотивами! А мотиви змінюються, а цілі виявляються ефемерними... То, може, й гуманізму пора утвердитись на тому, що об’єднує ворогуючі сторони на хресному шляху людства, не випускаючи з поля зору єдиного, з чим варто зіставляти реальність, — Града Божого, — орієнтуючись на його істини, а не на обмеженість смертної людини, волею випадку вознесеної на вершини влади, часто не будучи її достойною? Василь Кук «зганьбив» себе в очах учорашніх сподвижників відкритим листом до керівництва ОУН за кордоном, який надрукував у пресі: це дуже не сподобалося тим, хто мав себе за борців з московсько-більшовицьким режимом. При цьому вони забували, що великою мірою саме завдяки його далекоглядності опинилися в комфортних умовах: згортаючи збройну боротьбу перед фактом неминучої поразки, Кук урятував сотні тисяч молодих людей від загибелі. А завдяки цьому листу десятки тисяч репресованих було звільнено з таборів. Така поведінка потребувала незрівнянно більше мужності, аніж самогубство на очах у кинутої напризволяще армії. Немарно кажуть, що на миру і смерть гарна... А спробуй жити, заклавши свою честь за те, щоб молоді українці народили дітей із батьківським гордим духом! Важко навіть уявити, яку душевну драму довелося пережити Василеві Куку. Однак він завжди був толерантним до чужих думок, без властивої перевертням категоричності в політичних оцінках, усерозуміюче-мудрим. Леонід Кучма в часи свого президентства хотів зробити останнього головнокомандувача УПА Героєм України, однак той відмовився, доки його сподвижників не буде урівняно в правах з ветеранами Великої Вітчизняної війни. Він був послідовний у всьому, утверджуючи критерії істини, які людству належить збагнути. Що ж Це? Може, оспіваний всіма видами мистецтва героїзм? Але його не бракувало ані в Троянській, ані в Столітній війнах, ані в безглуздій колотнечі поміж двома можновладними родами, яка увійшла в історію під назвою війна Червоної і Білої троянд. І що від того лишилося? Бойовий дух вояків цісаря Франца-Йосифа мала підтримувати пісенька про артилериста, котрий, навіть коли йому відірвало голову, все одно «край канона (гармати) стояв і фурт-фурт (заряд) ладнував». Мабуть, свого часу її сприймали дуже серйозно, але тепер на те можна лиш гірко посміхнутися. Біля Бережан на Тернопільщині є чарівної краси місцина, де під час першої світової війни в останньому бою зійшлися війська Австро-Угорської і Російської імперій. Українські січові стрільці, що представляли інтереси Франца-Йосипа, вражали своєю звитягою й полягли всі. Не менш хоробрими були й українці, що боронили дім Романових. Чому ж саме усусівців називають тепер «честю і совістю української нації»? Бо вони повірили в обіцянку автономії Галичини, якщо війна буде виграна? Однак чи справдилися б їхні патріотичні сподівання, коли б колесо історії повернулось інакше — і ким би їх зробила ідеологічна пропаганда в очах нащадків? Виявляючи чудеса героїзму, українці нищили українців: сумна правда, від якої ніде дітися. Ні, героїзм у світі, де змінюються державні кордони, вже не кажучи про гасла, людство не врятує. А що? Може, правильно вибрані політичні орієнтири? Патріотизм, любов до власної землі, прагнення бачити ЇЇ вільною та щасливою — це істина, яка не підлягає сумніву. Але скільки помилок робить людство, відстоюючи її! ОУН закидають, що вона співробітничала з нацистською Німеччиною. Хіба тільки ця організація? Адже був і пакт Молотова-Ріббентропа, і спільні з частинами гітлерівської армії паради, і розподіл Польщі, аж доки двом хижакам стало тісно в одній європейській «барлозі». У пориві прагнення зміцнити дружні стосунки з гітлерівським режимом керівництво СРСР здало до рук гестапо тисячі антифашистів і комуністів, які сподівалися врятуватися в Країні Рад. Хіба це не була найжорстокіша зрада ідеологічних побратимів? Та коли грянула «священна війна», то в народі почали культивувати «благородну ненависть» до вчорашніх союзників — цим послуговуються й досі ветерани Великої Вітчизняної. Ім за це важко дорікнути, бо надто щирою була боротьба й надто великою кров’ю оплачено перемогу. Але ж не можна не враховувати й відпрацьованої століттями світової практики, яка полягає в тому, що кожен, хто став із кимось на прю, шукає союзників серед ворогів свого ворога. І тут велику патріотичну істину не варто ототожнювати з політичними одноденками, які ніколи не бувають надійними. Ось приклад. У Польщі й Армія Крайова, й Армія Людова однаково боролися з німецьким фашизмом: ні тим, ні тим не можна закинути колабораціонізм чи інше щось у такому роді. Однак Армія Крайова орієнтувалася на законний колись уряд, який за часів Другої світової війни перебував у Лондоні, відтак сприймалася керівництвом Радянського Союзу як ідейно вороже явище. Тому радянському війську було віддано наказ «відпочивати» за Віслою, доки фашисти жорстоко розправлялися з варшавськими повстанцями, що й піднялися в сподіванні на братню підтримку. Як би хотілося, щоб у героїчній історії Великої Вітчизняної війни не траплялося таких епізодів! Але вони були, й їх належить осмислити, щоб зрозуміти, чому шлях людського поступу такий драматичний. Нині у Варшаві, кажуть, перетинаються вулиці Армії Людової і Армії Крайової. Воїни обох стали заручниками політичної ситуації, і навіть боротьба зі спільним ворогом становища не врятувала. А ідеологічні мотиви, які штовхнули керівництво Радянського Союзу на зраду своїх союзників, розвіяли історичні вітри. Але тих, що справді воювали з німецькими фашистами, ветеранів лишилося не багато, і їхні бойові шляхи проходили здебільшого далеко від карпатських стежин та волинських боліт . Хто ж зриває навіть такі невинні акти як презентація книжки? Логіка підказує, що це ті, хто боровся вже не з німцями, а із збройним підпіллям ОУН в п’ятдесятих роках: члени спеціалізованих підрозділів, провокаційних загонів. У них було більше шансів не тільки заціліти, а й забезпечити собі комфортні умови життя та високі пенсії. І тепер не в їхніх інтересах бути толерантними до мертвих ворогів або, точніше, жертв. Безперечна перевага упістів у тому, що вони боролися й робили помилки на своїй землі, не будучи ані завойовниками, ані кривавими визволителями. А в своїй хаті, як писав Т.Шевченко, «своя правда і сила, і воля». і їх не можна називати зрадниками, бо вони не присягали ані сталінському режиму, ані гітлерівському. Вони справді були партизанами, а Гаазька конференція 1899 і 1907 років визнала законність такого статусу. «Партизанська війна — збройна боротьба народних мас за свободу і незалежність своєї країни або за соціальні перетворення на території, захопленої противником. Може бути спрямована як проти іноземних, так і внутрішніх гнобителів», — таке визначення дає Українська Радянська енциклопедія, посилаючись на історичний досвід від часів Олександра Македонського та Давнього Риму? Уславлений рейд Сидора Ковпака Карпатами був можливий тільки тому, що для упістів він був комбатантом, якого належало підтримувати. Партизанський рух завжди рух опору всім, хто не дає людям вільно жити на власній землі, і байдуже, чи то поляки, які здійснювали жорстоку «пацифікацію» українського населення, чи німці, чи росіяни, що представляли свої тоталітарні держави. Для регулярних окупаційних армій волонтери, які протистояли їм зі зброєю руках, завжди були «бандитами». Газетна площа не дозволяє вступити в дискусію з людьми, котрі прагнуть за будь-що довести свою правоту. Насамперед це стосується такого явища, як 14-та піхотна дивізія СС-Галичина, батальйонів «Роланд» і «Нахтігаль»: тут багато чого від нерозуміння того, як було насправді. Наприклад, «Нахтігаль» і «Роланд», які створив абвер (а його керівника Канаріса за змову проти Гітлера було страчено) частково розформували після того, як вони підтримали проголошення української державності й виступили з вимогою звільнити Степана Бандеру та членів тимчасового державного правління на чолі з Ярославом Стецьком... Розформували остаточно, жорстоко розправившись із багатьма, після того як українці відмовилися придушувати партизанський рух у Білорусії. А до створення «СС-Галичина» бандерівці не мали жодного стосунку... Але не про те йдеться, та й не про те, хто скільки крові пролив та хто кого перевершив у жорстокості. Бо в пам’ятку мені чарівний вечір на одному з островів Київського водосховища в товаристві трьох дуже симпатичних фронтових друзів. Як водиться біля вогнища, вони впали в спогади про минуле, і раптом один розповів, як вони пилкою живцем розпиляли німецького солдата, свого ровесника... – Пилкою? Нащо ж так?— жахнулась я, не вірячи власним вухам. І, руками діставши з вогню травневого хруща, щоб не згорів, лагідний привітний чоловік мовив: – Бачите, нашого командира наскрізь прошило кулеметною чергою, а ми його так любили... Мстилися... Це називається — ексцес виконання. Сліпа, неконструктивна, невмотивована жорстокість, яку пробуджує в людині війна з усіма її особливостями. Та за мирного життя цей чоловік і мурашки без доконечної потреби не розтоптав би! Треба визнати: за Великою Вітчизняною війною ховалося щось таке, як громадянська, — між тими, хто мусив, часом усупереч власному бажанню, прийняти ідеологічні установки й тими, хто відкидав їх, бо не набув досвіду колективізації, масових репресій, винищення інтелігенції та ламання національного духу голодом 1933 року. Відгомін цієї війни триває й досі. Але виходити слід із того, що маємо дві свідомості, які сформувалися за різних держав, яких уже немає, і та, й та сторони однаково жертви історичного процесу й водночас його рушії. У який бік? Гадаємо, майбутнє не помилиться, якщо за критерій того, що об’єднує, а не роз’єднує, що породжує не ненависть, а співчуття, обере страждання. Тільки глибоке його розуміння спроможне об’єднати тих, хто волею історії опинився по різні боки барикад. А ще — неупереджений погляд вглиб минувшини замість прагнення за будь-яку ціну утвердити свою правоту. Правда в кожного може бути своя, та всі ми люди, і всі ми прагнемо бути щасливими на своїй землі за такого короткого життя. Батьківщина в нас одна, і нічого її ділити. Наталя ОКОЛІТЕНКО |
||
© «ПЕРСОНАЛ ПЛЮС». Усі права застережено. Передрук матеріалів тільки за згодою редакції. З усіх питань звертайтеся, будь ласка, gazetapplus@gmail.com |